Tijdens de LAC-zitting
Plaatsnemen naast je cliënt
De medewerkers van OCMW Dendermonde nemen altijd de plaats het dichtst bij de cliënt in tijdens LAC-zittingen. Zo tonen ze de cliënt dat ze er zijn om hem bij te staan.
Rol benoemen
De LAC-voorzitter van het OCMW van Mechelen benoemt heel duidelijk haar rol: ‘Ik zit op de LAC-zitting om de mensen te beschermen.’ Daar handelt ze ook naar.
Cliënt geruststellen
Dat doet ze op deze manier:
- Ze neemt de plaats in naast haar cliënt. Zo vermijdt ze ook dat de cliënt alleen tegenover de medewerkers van het OCMW en de watermaatschappij zit.
- Ze gaat de cliënt halen uit de wachtzaal. Terwijl ze naar de LAC-zitting een verdieping hoger wandelen, praat ze met de cliënt om hem op zijn gemak te stellen: ze vraagt of hij zenuwachtig is, praat over koetjes en kalfjes …
Rekening houden met mogelijkheden cliënt
De LAC-medewerker van het OCMW van Lier probeert haar cliënten te stimuleren om naar de LAC-zitting te komen, maar ze houdt ook rekening met de situatie en de mogelijkheden van de mensen: is er bijvoorbeeld al een oplossing gevonden en werkt de cliënt, dan verwacht ze niet dat hij verlof neemt voor de zitting.
Gezellige wachtruimte
De wachtruimte van het OCMW van Sint-Katelijne-Waver is huiselijk en gezellig ingericht met meubels uit de Kringwinkel: zetels, een tapijt, een staande lamp … Er is ook speelgoed voor kinderen.
Beperkte wachttijd
Het OCMW van Lier nodigt cliënten standaard uit op de LAC-zitting om 9 uur. Wanneer mensen op voorhand laten weten dat ze naar de LAC-zitting komen, krijgen ze een afspraak na 9 uur, zodat ze niet te lang moeten wachten.
Samen rond de tafel
Vroeger zat de cliënt tegenover de andere betrokkenen, maar die opstelling heeft het OCMW van Boom bewust veranderd om de cliënt meer op zijn gemak te stellen. Op de LAC-zittingen zit iedereen rond de tafel.
De LAC-medewerker stelt bovendien iedereen voor aan de cliënt, zodat die weet wie er aan de tafel zit.