Persoonlijk contact? Ga op huisbezoek
Dat doet ze op verschillende manieren:
- Ze gaat op huisbezoek; indien nodig gaat ze meermaals langs bij hetzelfde adres.
- Wanneer ze mensen niet te pakken krijgt via een huisbezoek, probeert ze het op andere manieren. Zo zocht ze een vrouw bij wie het water afgesloten was op bij de schoolpoort en sprak ze haar discreet aan met de vraag dringend contact op te nemen. Ze zei niet dat ze van het OCMW was. De dame belde de volgende dag en apprecieerde het dat iemand haar had aangesproken over het probleem.
- De LAC-medewerker gaat op een bewuste manier om met de privacy van haar cliënten. Ze gaat op zo’n manier te werk dat andere mensen geen weet hebben van hun probleem.
Prioriteiten stellen
Het OCMW van Mechelen zet in op huisbezoeken om mensen te bereiken voor de LAC-zitting. Gezien het hoge aantal dossiers per LAC-zitting is dat praktisch helaas niet bij alle dossiers mogelijk, hoewel het OCMW dat wel wenselijk vindt. De prioriteit gaat naar mensen met een grote schuld en naar gezinnen met kinderen.
Huisbezoeken doordacht aanpakken
Bij alle cliënten die geen contact opnemen naar aanleiding van de eerste brief, doet het OCMW van Lennik drie pogingen om op huisbezoek te gaan. Het eerste bezoek is onverwacht, de twee volgende worden aangekondigd via een briefje. Het OCMW merkt dat deze aanpak werkt:
- Ze bereiken veel mensen.
- Er stromen op deze manier veel mensen door naar budgetbegeleiding en budgetbeheer.
Zoveel mogelijk huisbezoeken
Het OCMW van Geel engageert zich om bij alle LAC-dossiers een huisbezoek te doen, zeker als er kinderen in het gezin zijn. Ze zijn zich ervan bewust dat dat in de praktijk niet altijd lukt, maar het is wel hun doelstelling.
Drempel verlagen
Als de LAC-medewerker van het OCMW van Lier aan de deur komt bij een huisbezoek, spreekt ze niet over de Lokale Adviescommissie of LAC, maar over ‘een vergadering’ op het OCMW. Zo probeert ze de drempel te verlagen.