Concrete afspraken met de watermaatschappij
Herinneringskosten laten vallen
Er was een goede samenwerking tussen het OCMW van Lier en Pidpa. De watermaatschappij liet in overleg met het OCMW in sommige dossiers herinneringskosten vallen.
Uitgebreide verantwoordingsnota’s & digitale tool
De verantwoordingsnota’s van water-link bevatten erg veel informatie, wat het werk voor het OCMW van Antwerpen vereenvoudigt. Daarnaast stelt water-link een digitale tool ter beschikking van maatschappelijk werkers. Welke facturen werden niet betaald? Is het incassobureau aan zet of worden facturen gerechtelijk ingevorderd? Lopen er betaalplannen? … Het is allemaal terug te vinden via de tool.
Administratief medewerkers van het OCMW gaan aan de slag met de verantwoordingsnota’s. Ze gaan na of het dossier gekend is en zoeken informatie op over de woonsituatie van de klant (vrijstaande woning, appartement …), de burgerlijke stand, het verblijfsstatuut … Dat bespaart de maatschappelijk werker veel tijd en energie.
Of dit systeem te harmoniseren is voor alle watermaatschappijen is het onderzoeken waard.
Update van dossiers geven
In de periode tussen ontvangst van de verantwoordingsnota’s en de LAC-zitting krijgt de energiemedewerker van OCMW Dendermonde nog een update van de verantwoordingsnota’s van Farys. Als klanten intussen betaalden of als er andere wijzigingen zijn, is de energiemedewerker op de hoogte. Die aanpak geeft niet alleen een correcter beeld van een dossier op dat moment, maar bespaart ook tijd.
Het doorgeven van updates is een goede praktijk die watermaatschappijen wel vaker toepassen.
Verantwoordingsnota’s op tijd doorgeven
Vanwege de grote hoeveelheid LAC-dossiers heeft het OCMW van Gent met Farys afgesproken om de verantwoordingsnota’s zes weken op voorhand door te sturen.