Activiteiten wegverkeer
- De hoofdverplaatsing voor het woon-werkverkeer gebeurde in 2022 voor 66,3 % met de wagen.
- Het aandeel duurzame modi in het woon-werkverkeer evolueert langzaam in de richting van de doelstellingen tegen 2030.
- Na een daling in 2020 stijgt het aantal gereden voertuigkilometers. Na een sterke stijging in 2021en 2022 vlakt de stijging in 2023 af. Er is wel nog steeds een stijging en de doelstelling ligt hierdoor niet binnen bereik.
Doelstellingen
Volgens het Vlaams luchtbeleidsplan :
2023 | 2025 | 2030 | |
---|---|---|---|
Aandeel duurzame modi* (te voet, per fiets, bus, trein, tram of metro) |
33,7 % | / | > 40 % |
Gereden voertuigkilometers: licht vervoer (t.o.v. 2015) | + 2,1 % | - 2 % | - 15 % |
Gereden voertuigkilometers: zwaar vervoer (t.o.v. 2015) | + 3,9 % | + 9 % | max + 14 % |
Totaal gereden kilometers (t.o.v. 2015) | +02,4 % | - 0 % | - 12 % |
*Voor duurzame modi werd dit bepaald op basis van de resultaten van het zesde verplaatsingsonderzoek, de data 2022.
Toestand
De duurzame modi hadden als hoofdvervoerwijze een aandeel van 33,7 % in het woon-werkverkeer. Het totaal aantal gereden kilometers op de snelwegen steeg in 2023 met 2,4 % ten opzichte van 2015.
- Het aandeel duurzame modi (te voet, per fiets, bus, trein, tram of metro) bedraagt in 2022 33,7 %, de doelstelling is 40 % (in de vervoerregio’s Antwerpen, Gent en Vlaamse rand rond Brussel is de doelstelling 50 %).
- Licht vervoer (personen- en bestelwagens) reed het merendeel (85,3 %) van de voertuigkilometers.
- Het licht vervoer steeg met 2,1 % t.o.v. 2015.
- Het zwaar vervoer steeg met 3,9 % t.o.v. 2015.
Evolutie
In de periode 2008-2018 schommelde het aandeel van de duurzame modi als hoofdvervoerwijze voor het woon-werkverkeer rond 30 % en van de auto rond 70 %. Vanaf 2019 stijgt het aandeel tot licht boven de 33,7% in 2022.
Het lichte vervoer op snelwegen:
- Steeg in de periode 2015-2019 met 5,0 %.
- Daalde in het coronajaar 2020 met 20,7 %.
- Steeg in 2021 en 2022 opnieuw, met telkens ongeveer 10% t.o.v. het jaar voordien tot het op het niveau van 2015.
- Steeg in 2023 minder snel (2,5% meer ten opzichte van 2022) en komt hierdoor terug hoger dan in 2015
Het zwaar verkeer op snelwegen:
- Steeg in de periode 2015-2019 met 4,2 %.
- Daalde in het coronajaar 2020 tot net onder het niveau van 2015.
- Steeg in 2021 opnieuw, er werd 6,0 % meer gereden t.o.v. 2015.
- Blijft in 2022 ongeveer stabiel t.o.v. 2021.
- Daalde in 2023 met 2% ten opzichte van 2022.
Hoe pakken we dit aan?
Een modale verschuiving en minder kilometer over de weg worden aangepakt via het mobiliteitsbeleid. Voor het terugdringen van de voertuigkilometers door het personenvervoer wordt een centrale en sturende rol toebedeeld aan de vervoerregio’s:
- Opmaken en uitvoeren van duurzame regionale mobiliteitsplannen.
- Opmaken openbaarvervoersplannen binnen vervoerregio’s om de overstap naar het openbaar vervoer aan te moedigen.
Een volledig overzicht van de maatregelen voor de verbetering van de luchtkwaliteit in Vlaanderen vind je in het Vlaams Luchtbeleidsplan 2030. Een bespreking van de voortgang van de maatregelen is terug te vinden in het voortgangsrapport over het luchtbeleidsplan 2030.