Technisch potentieel van retrofit SCR-technologie voor dieselvoertuigen en juridische randvoorwaarden
Uitgave 08-05-2021
– Dit onderzoeksrapport verkent het potentieel om de uitstoot van stikstofoxiden door oudere dieselvoertuigen te verbeteren door de voertuigen uit te rusten met een katalysator, een zogenaamde SCR-retrofit.
De belangrijkste conclusies van van het onderzoekswerk zijn:
- SCR-retrofitsystemen die de NOx-uitstoot van oude dieselvoertuigen kunnen verlagen zijn technisch beschikbaar. Er is nog geen zicht op hun werking op lange termijn.
- De verwachte verbetering in NOx-uitstoot door een geretrofitte Euro 5-dieselwagen in stadsverkeer bedraagt 6 tot 23%. Naast de (inbouw)kwaliteit hangt de winst voor een groot deel af van de weersomstandigheden, met de beste prestaties tijdens de zomer.
- De retrofitsystemen kosten tussen tussen 2000 en 7000 euro. Eigenaars moeten na inbouw regelmatig AdBlue bijvullen om de SCR te laten werken.
- Om te garanderen dat de SCR-retrofitsystemen degelijk presteren en in goede staat blijven, moet de overheid voorzien in bijkomende technische eisen, nieuwe wetgeving, bijkomende registratie en testprocedures, monitoring en inspectie.
- De potentiële markt voor de verkoop van SCR-retrofits is relatief klein: naar schatting maximum 27.000 tot 36.000 Euro 5-dieselvoertuigen die in 2025 anders niet langer automatisch toegang zouden genieten tot lage-emissiezones.
- Gezien de beperkte milieuwinst en de relatief hoge kosten, zowel voor voertuigeigenaars als de overheid, oordeelt het onderzoek dat SCR-retrofit minder geschikt is om de NOx-emissies van Euro 5-dieselvoertuigen in lage-emissiezones te reduceren.