Woluwe geleidelijk opnieuw zichtbaar in Machelen
Antwoord op waterschaarste
De Blue Deal is het initiatief van de Vlaamse Regering om de waterschaarste en droogte in Vlaanderen aan te pakken. Een open waterloop is niet alleen cruciaal om water meer ruimte te geven, het zorgt er ook voor dat regenwater gemakkelijker infiltreert in de bodem. Als we de Woluwe opnieuw bovengronds laten lopen, sijpelt het regenwater er lokaal in de bodem en vermengt het zich niet met het rioolwater. Op die manier kunnen we het regenwater eenvoudiger bufferen.
Risico op wateroverlast verminderen
De Woluwevallei strekt zich uit over het grondgebied van de gemeenten Zaventem, Kraainem, Machelen en Vilvoorde, grenzend aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Door de vallei stroomt de Woluwe, een waterloop die ontspringt in Watermaal-Bosvoorde en uitmondt in de Zenne ter hoogte van Vilvoorde.
Het verstedelijkte Brussel met zijn heuvelachtig landschap zorgt ervoor dat de ingekokerde waterloop bij hevige regenval zeer grote hoeveelheden water te verwerken krijgt. Dit kan lokaal voor wateroverlast zorgen. Met de openlegging van de Woluwe zal er terug meer ruimte voor water komen.
Groenblauw netwerk in verstedelijkt gebied
De werken kaderen in het grotere masterplan dat de VMM voor de Woluwe voorziet in het dichtbevolkte gebied rond Brussel. Dat moet zorgen voor een waardevolle groenblauwe verbinding door verstedelijkt gebied. Nog tot 2028 brengen we de Woluwe vanaf het Zoniënwoud tot Vilvoorde op verschillende locaties terug naar de oppervlakte.
Andere geplande werken binnen het masterplan zijn onder meer een nieuwe bedding met een buffervolume van 80.000m³ in de regio Machelen, de opwaardering van een bufferbekken aan de Hector Henneaulaan en de aanleg van een winterbed in Zaventem.
Grote infrastructuurprojecten beïnvloeden openlegging
In de vallei van de Woluwe lopen er enkele grote infrastructuurprojecten die de omgeving op korte termijn ingrijpend doet veranderen. Het gaat over de bouw van de Broeklin-site (vroegere U-Place) in Machelen, de opwaardering van de oude industriële site (BUDA) langs het kanaal Brussel-Charleroi en de Zenne, de bouw van de gevangenis van Haren (Regie der Gebouwen) en de vele werken van het Agentschap Wegen en Verkeer en de Werkvennootschap aan de R22 en de R0. De afstemming van het openleggen van de Woluwe op die verschillende werven wordt in elk geval een uitdaging.