Lozing waswater scrubbers zeeschepen onderzocht
Een scrubber wast de uitlaatgassen van zware stookolie en voorkomt zo dat zwavel en andere verontreinigende stoffen in de lucht terechtkomen. Maar die stoffen komen dan wel terecht in het waswater dat nadien geloosd wordt.
Om mogelijke regelgeving voor deze nieuwe lozingsbron te onderbouwen, is er nu een project gestart om de aard en impact te kunnen inschatten. In het najaar van 2014 zijn er voor het eerst stalen genomen van het waswater op een zeeschip. De aanwezigheid van sulfaat, koper, chroom, nikkel, vanadium, zink, PAK en zuurtegraad werd nagegaan. Het VMM-labo maakte ook een inventaris op van potentiële verontreinigende stoffen door middel van een screeningstechniek.
Uit de resultaten van deze monsterneming kunnen nog geen sluitende conclusies getrokken worden. Toch is nu al duidelijk dat de lozing van het open systeem een impact heeft op de waterkwaliteit (PAK, metalen) en dus ook op de waterbodem. Een gesloten systeem met beperkte lozing en ophaling van het slib zal een kleinere milieu-impact hebben.