Waterloop ruimen of maaien? Eerst even het waterecosysteem checken.
Tijdens die baggerwerken in het voorjaar van 2014 zakte de zuurstofconcentratie van het water plots zodanig dat vissen in ademnood kwamen. Een deel van de vispopulatie stierf maar Waterwegen en Zeekanaal NV vermeed erger door de werken stop te zetten. Dat gebeurde na advies van de VMM en de visserijbioloog van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). De baggerwerken werden uitgesteld naar het najaar van 2014. In het najaar heeft het waterecosysteem meer veerkracht door de lagere temperatuur om het effect van baggerwerken op te vangen.
Momenteel zijn de baggerwerken terug opgestart, met een aantal extra voorzorgsmaatregelen:
- de aannemer begon de baggerwerken op de plaats waar de vissen zich ’s winters in grote getale ophouden. Daardoor is er nu een ‘veilige haven’ terwijl de baggerwerken elders doorgaan;
- drie beluchters staan strategisch opgesteld om extra zuurstof aan het water toe te voegen;
- om minder hercirculatie van zuurstofvragend slib in het water te hebben, voert de aannemer een groot deel van het slib af met vrachtwagens in plaats van per schip.
De lokale vissers blijven waakzaam en houden ANB op de hoogte van mogelijke problemen. Ook de milieudiensten van Moerbeke en Wachtebeke, de aannemer en Waterwegen en Zeekanaal zijn alert voor dreigende vissterfte en kunnen een beroep doen op zuurstofmetingen door de VMM.
De brede dialoog met alle betrokken partijen maakt het nu mogelijk om de werkzaamheden goed te organiseren en zo een nieuwe vissterfte te vermijden. Uit deze case blijkt dat timing en flankerende maatregelen heel belangrijk zijn bij bagger- of ruimingswerken. Preventief ecologisch advies inwinnen bij de VMM en ANB kan heel wat problemen, vertragingen en kosten besparen.