Blijf je als milieuprofessional graag op de hoogte van de activiteiten en rapporten van de VMM? Abonneer je dan op de VMM-nieuwsbrief en we bezorgen jou maandelijks een overzicht van het belangrijkste nieuws.
In juni werd de vernieuwde “BelAIR 2.0” app gelanceerd. De app geeft via een score, van “zeer goed” tot “uitermate slecht”, aan hoe de actuele luchtkwaliteit is op jouw locatie. Deze info actualiseren we elk uur. De app maakt ook een voorspelling van de luchtkwaliteit voor de volgende dagen en geeft je een idee van de evolutie van de luchtkwaliteit op de lange termijn. Bij de ontwikkeling van de nieuwe app die de oude uit 2019 vervangt, werd rekening gehouden met de opmerkingen van een gebruikersbevraging. De app bevat ook een aantal nieuwigheden.
De VMM haalt regelmatig alle vuil uit de Dijle in Leuven. Hierbij worden grote hoeveelheden fietsen, verkeersborden en nadarhekken uit het water gehaald. Daaruit blijkt dat sluikstort en zwerfvuil een groot probleem blijft. Dat zorgt niet alleen voor een slechtere waterkwaliteit, maar beperkt ook de waterbeleving op en langs het water.
De brand op het schietterrein in Brecht in april toonde aan dat low-cost burgersensoren een meerwaarde kunnen zijn bij het monitoren van de luchtkwaliteit.
De VMM vraagt van bedrijven en burgers grote inspanningen voor een beter leefmilieu. We vinden het dan ook niet meer dan logisch om een voorbeeld te zijn voor anderen. Dankzij het milieumanagementsysteem EMAS evalueren, rapporteren en verbeteren we al acht jaar de milieuprestaties van de VMM.
Onze luchtkwaliteit kan enorm verbeteren als de emissiefraude in Vlaanderen verder wordt teruggedrongen. Dat blijkt uit een diepgaand onderzoek van de VMM in opdracht van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir. Vrachtwagens waarvan de katalysator niet werkt door fraude met AdBlue (een stof om de katalysator te laten werken) stoten tot 15 keer meer uit dan voertuigen die in orde zijn. Het terugdringen van AdBlue-fraude, fabrikantenfraude en roetfilterfraude kan de totale uitstoot van schadelijke stoffen van de betrokken vloot met respectievelijk 40%, 70% en zelfs 80% verminderen. Het onderzoek gebruikte een uniek en innovatief meetprogramma van ‘remote sensing’ waarbij langs verschillende plaatsen op de openbare weg in Vlaanderen de uitstoot van 200.000 voertuigen gemeten werd.
Water-Land-Schap 2.0 wil de gevolgen en de impact van de droogte te lijf gaan. De oproep richt zich naar lokale besturen, verenigingen, landbouwers en burgers die zich willen verenigen om samen op zoek te gaan naar oplossingen.
Op 26 april 2021 werd de VMM partner van de Green Deal ‘Eiwitshift op ons bord’. Deze Green Deal brengt de komende vier jaar actoren uit het hele voedingssysteem samen om te werken aan een gezonde en milieuverantwoorde eiwittransitie.
De VMM lanceert voor de derde keer een oproep voor innovatieve samenwerkingsverbanden die inzetten op waterbesparing en/of circulair watergebruik. Voor de Proeftuinen Droogte 3.0 maakte Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir 4 miljoen euro vrij. Goedgekeurde projecten kunnen tot 75% steun krijgen. De oproep loopt tot 26 juli 2021.
Het aantal paling is in veel Europese rivieren 100 keer kleiner dan in de jaren 80. Overbevissing, verontreiniging en belemmeringen van vismigratie in de rivieren zijn de grootste oorzaken. Daarom werd de Europese aal een beschermde soort en werden beheerplannen opgemaakt zodat ten minste 40% volwassen paling weer zou kunnen ontsnappen naar zee. De VMM doet heel wat inspanningen om de migratiebelemmeringen voor deze prioritaire soort weg te werken.
In een van de oudste polders van West-Europa, de Oudlandpolder, staat het waterbeheer onder druk. Dat komt o.a. door de klimaatverandering en het verschillende – vaak tegenstrijdig – gebruik van het gebied. Een kordaat, gebiedsgericht water- en peilbeheer, waarbij het poldergebied wordt ingedeeld in compartimenten met elk een eigen peilregime, is daarop het antwoord.