Doordat de waterkwaliteit verbetert, keren vissen terug naar onze waterlopen. Vissen verplaatsen zich voortdurend op zoek naar voeding, voortplantingsplaatsen, overwinteringsgebieden of nieuwe leefgebieden. Vaak verhinderen stuwen, watermolens of bodemvallen die migratie omdat vissen er niet voorbij kunnen zwemmen. Voor de ecologisch belangrijke waterlopen zoeken we oplossingen om deze vismigratie weer mogelijk te maken. Dat is ook een doelstelling van de Benelux-beschikking ‘vrije vismigratie’ en de Europese kaderrichtlijn Water. Aan de Bellemolen in Affligem valt het water permanent ongeveer 1,5m naar beneden, wat een knelpunt is voor de migratie uit de Dender op de Bellebeek. We pakken dit aan door een vispassage te bouwen.
In juni werd de vernieuwde “BelAIR 2.0” app gelanceerd. De app geeft via een score, van “zeer goed” tot “uitermate slecht”, aan hoe de actuele luchtkwaliteit is op jouw locatie. Deze info actualiseren we elk uur. De app maakt ook een voorspelling van de luchtkwaliteit voor de volgende dagen en geeft je een idee van de evolutie van de luchtkwaliteit op de lange termijn. Bij de ontwikkeling van de nieuwe app die de oude uit 2019 vervangt, werd rekening gehouden met de opmerkingen van een gebruikersbevraging. De app bevat ook een aantal nieuwigheden.
De VMM haalt regelmatig alle vuil uit de Dijle in Leuven. Hierbij worden grote hoeveelheden fietsen, verkeersborden en nadarhekken uit het water gehaald. Daaruit blijkt dat sluikstort en zwerfvuil een groot probleem blijft. Dat zorgt niet alleen voor een slechtere waterkwaliteit, maar beperkt ook de waterbeleving op en langs het water.
De brand op het schietterrein in Brecht in april toonde aan dat low-cost burgersensoren een meerwaarde kunnen zijn bij het monitoren van de luchtkwaliteit.
De VMM vraagt van bedrijven en burgers grote inspanningen voor een beter leefmilieu. We vinden het dan ook niet meer dan logisch om een voorbeeld te zijn voor anderen. Dankzij het milieumanagementsysteem EMAS evalueren, rapporteren en verbeteren we al acht jaar de milieuprestaties van de VMM.
Onze luchtkwaliteit kan enorm verbeteren als de emissiefraude in Vlaanderen verder wordt teruggedrongen. Dat blijkt uit een diepgaand onderzoek van de VMM in opdracht van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir. Vrachtwagens waarvan de katalysator niet werkt door fraude met AdBlue (een stof om de katalysator te laten werken) stoten tot 15 keer meer uit dan voertuigen die in orde zijn. Het terugdringen van AdBlue-fraude, fabrikantenfraude en roetfilterfraude kan de totale uitstoot van schadelijke stoffen van de betrokken vloot met respectievelijk 40%, 70% en zelfs 80% verminderen. Het onderzoek gebruikte een uniek en innovatief meetprogramma van ‘remote sensing’ waarbij langs verschillende plaatsen op de openbare weg in Vlaanderen de uitstoot van 200.000 voertuigen gemeten werd.
Vandaag en morgen verwachten we hoge ozonconcentraties in de lucht. De kans bestaat dat de Europese informatiedrempel van 180 microgram/m³ plaatselijk overschreden wordt.
Het KMI voorspelt morgen en overmorgen hoge temperaturen, met pieken tot boven de 30°C. De waarschuwingsfase van het hitteplan is daarom van kracht vanaf vandaag.
In mei was het natter en kouder dan normaal. Hierdoor zijn de freatische grondwaterstanden op ongeveer 3 van de 4 meetplaatsen normaal tot (zeer) hoog voor de tijd van het jaar. In 24% van de meetplaatsen zijn de grondwaterstanden nog laag tot zeer laag voor de tijd van het jaar. Ten opzichte van begin mei zijn de huidige 14-daags gemiddelde debieten (in absolute cijfers) van de onbevaarbare waterlopen op de meeste plaatsen tot wel 200% gestegen.
Onze 150 Franse en Belgische gezinnen hebben hun microsensor «Senso» ontvangen en hebben intussen meer dan twee maanden met luchtuitdagingen achter de rug, ongeveer halfweg het avontuur dus.