Op 26 augustus start de Vlaamse Milieumaatschappij met de slibruiming van de sedimentvang op de Dijle in Egenhoven (Leuven). Door het opgehoopte slib er weg te halen verbetert de waterkwaliteit van de Dijle en zijn minder slibruimingen nodig in het centrum van Leuven. Ook de kans op wateroverlast daalt.
Ondanks het zonnige en warme maandeinde, was juli natter dan gemiddeld. Op 99% van de meetplaatsen registreert de VMM normale, hoge tot zeer hoge grondwaterstanden voor de tijd van het jaar. Dat blijft uitzonderlijk. Voor een gelijkaardige situatie moeten we terugkeren naar begin augustus 2016. De 14-daags gemiddelde debieten van de onbevaarbare waterlopen dalen naar een normale situatie.
Op maandag 5 augustus start de bouw van de boogvormige fiets- en voetgangersbrug aan de Grote Steunbeer, de oude stuw aan Saspoort. Tijdens de werken wordt omwille van de veiligheid de huidige betonnen brug afgesloten. Als alles volgens de vooropgestelde planning verloopt, gaat de nieuwe brug eind april 2025 open. Tot dan volgt fiets- en wandelverkeer tussen Schaffen en Diest een omleiding via Schoonaerde (N29) en de Omer Vanaudenhovelaan (R26). Enkel wanneer de werken het toelaten wordt de huidige brug tijdelijk beschikbaar gesteld.
Na negen opeenvolgende maanden met meer neerslag dan gemiddeld, blijft het grondwaterpeil uitzonderlijk hoog. Op 99% van de meetplaatsen registreert de VMM normale, hoge tot zeer hoge grondwaterstanden voor de tijd van het jaar. De 14-daags gemiddelde debieten van de onbevaarbare waterlopen blijven hoog.
In Oostende kregen de buurtbewoners van het project “De Vernieuwde Stad” toelichting over het project tijdens een bewonersvergadering. Dit najaar gaat het project de volgende fase in met het indienen van de omgevingsvergunning . De start van de eerste bouwfase is voorzien voor midden 2026. Drie verouderde appartementsblokken met 407 appartementen worden vervangen door 485 wooneenheden in dertien kleinere kwalitatieve, duurzame gebouwen rond drie centrale groene pleinen. De VMM legt er, als beheerder, het Provinciegeleed gedeeltelijk open.
Op 21 juni 2024 keurde de Vlaamse Regering de Grondwatertrein definitief goed. Dit wijzigingsbesluit op de VLAREM heeft als doel het beheer van het grondwater te verbeteren. De wijzigingen hebben betrekking op thema’s zoals grondwaterwinning (waaronder bemaling en drainage), circulair watergebruik, droogleggingsprojecten, geothermie…
Woensdag werden hoge ozonconcentraties in de lucht gemeten. De Europese informatiedrempel van 180 microgram per kubieke meter lucht werd lokaal op 2 meetplaatsen overschreden. Ook donderdag zullen de ozonconcentraties overal in Vlaanderen in de namiddag hoog oplopen.
De pluviale overstromingskaarten tonen de overstromingskans door hevige neerslag voor zowel het huidig als toekomstig klimaat. Ze zijn ondertussen via onder meer de watertoets goed ingeburgerd en bewezen tijdens zware neerslagevents al hun meerwaarde. In een webinar op 26 augustus legt de VMM uit welke actualisaties we zullen doorvoeren en welke bijdrage jij daarbij kan leveren.
Op 5 en 6 juni werd een startconferentie georganiseerd van het Europees project FlashFloodBreaker. De opzet van het project is om schade door noodweer en overstromingen te beperken. Als partner van dit project zorgen we ervoor dat onze voorspellingssystemen gebruiksvriendelijker zijn voor professionele eindgebruikers zoals hulp- en crisisdiensten.
Voertuigen zijn een belangrijke bron van luchtverontreiniging. Een klein deel van de vloot is verantwoordelijk voor een relatief groot aandeel in de totale verkeersuitstoot. Om die uitstoot te verminderen, werkt de VMM samen met MOW (het Departement Mobiliteit en Openbare Werken) en met GOCA Vlaanderen, de sectorfederatie van de Vlaamse ondernemingen voor autokeuring. VMM-expert Roel Vaneerdeweg licht toe hoe we samen de verkeersuitstoot aanpakken.