Onze luchtkwaliteit kan enorm verbeteren als de emissiefraude in Vlaanderen verder wordt teruggedrongen. Dat blijkt uit een diepgaand onderzoek van de Vlaamse Milieumaatschappij in opdracht van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir. Vrachtwagens waarvan de katalysator niet werkt door fraude met AdBlue (stof om katalysator te laten werken) stoten tot 15 keer meer uit dan voertuigen die in orde zijn. Het terugdringen van AdBlue fraude, fabrikantenfraude en roetfilterfraude kan de uitstoot van schadelijke stoffen met respectievelijk 40, 70 en zelfs 80% verminderen. Het onderzoek gebruikte een uniek en innovatief meetprogramma van ‘remote sensing’ waarbij langs verschillende plaatsen op de openbare weg in Vlaanderen de uitstoot van 200.000 voertuigen gemeten werd.
De VMM gaat op maandag 17 mei vuil uit de Dijle in het centrum van Leuven halen. Als waterloopbeheerder doen we dit minstens één keer per jaar.
Elk jaar vinden we er tientallen fietsen in de waterloop. De fietsen zijn vaak nog op slot, maar belanden toch over de brugleuningen in het water. Niet enkel fietsen worden er uit gehaald, ook winkelkarren, parkeerborden en nadarhekken zijn terug te vinden in de Dijle.
Het waterbeheer is volop in beweging. De uitdagingen zijn groot. Naast de aanpak van overstromingsschade staat het voorkomen van waterschaarste, ecologisch herstel van waterlopen en een versterkte beleving meer en meer centraal. Om dat mogelijk te maken is nieuwe wetgeving nodig. De voorbije jaren werd de wet op de onbevaarbare waterlopen vernieuwd. Op 7 mei 2021 keurde de Vlaamse regering een eerste uitvoeringsbesluit bij deze wet goed.
Begin april begonnen onze Aerohelden aan hun opdrachten: 150 gezinnen die binnen het Europese project TransfAir 4 maand lang meten en experimenteren rond luchtkwaliteit. We volgen de avonturen met hun nieuwe vrienden Aero en Senso.
De VMM meet in de helft van haar meetplaatsen lage of zeer lage grondwaterstanden voor de tijd van het jaar. De debieten van de onbevaarbare waterlopen zijn op de meeste plaatsen gedaald of stabiel gebleven. In 39% van onze meetplaatsen meten we lage of zeer lage debieten voor de tijd van het jaar.
Ben jij ook benieuwd naar de mogelijkheden voor het gebied rond de Kleine Nete en naast de Olympiadelaan? Noteer alvast donderdagavond 10 juni en zondag 13 juni in je agenda. Dan stellen we de eerste onderzoeksresultaten en de mogelijke ideeën graag voor.
In periodes van waterschaarste is het cruciaal dat de gepaste maatregelen genomen worden. Door een team, onder leiding van prof. Patrick Willems en de VMM, is een afwegingskader gemaakt. Dat is geen zogenaamd afschakelplan, maar wel een instrument dat beslissingnemers op het terrein toelaat verschillende maatregelen tegenover elkaar af te wegen vooraleer ze knopen doorhakken. Zo kunnen ze de meest doordachte maatregelen nemen om de kans op waterschaarste en de gevolgen ervan te beperken. Er ging een intensief traject van onderzoek, studiewerk en overleg aan vooraf.
Grote veranderingen in Gullegem, deelgemeente van Wevelgem. Na o.a. de Demer in Diest en de Jeker in Tongeren, legt de VMM in Gullegem de Heulebeek open. Deze ingreep maakt deel uit van een meerjarenproject voor een nieuw ontmoetingscentrum en centrumplein.
De VMM lanceert voor de derde keer een oproep voor innovatieve samenwerkingsverbanden die inzetten op waterbesparing en/of circulair watergebruik. Voor de Proeftuinen Droogte 3.0 maakte Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir 4 miljoen euro vrij. Goedgekeurde projecten kunnen tot 75% steun krijgen. De oproep loopt tot 26 juli 2021.
Op 62% van de locaties zijn de grondwaterstanden zeer laag (30%) tot laag (32%) voor de tijd van het jaar. Ook in meer dan de helft van de meetlocaties van het oppervlaktewaterdebiet worden lage tot zeer lage waarden voor de tijd van het jaar geregistreerd. Dat wijst op een duidelijk drogere toestand dan wat we op het einde van een gemiddelde winter verwachten.