"Zeg niet te gauw 't steekt niet te nauw!"
Om die doelstellingen te halen moet er nu actie worden ondernomen. Daarom heeft de land- en tuinbouwsector het idee voor een sensibiliseringscampagne gelanceerd. Samen met het C.V.B.B., de Vlaamse erkende praktijkcentra en betrokken administraties, engageren ze zich nu om gedurende het jaar hun acties en communicatie-initiatieven rond bemesting en verbetering van de waterkwaliteit op mekaar af te stemmen en te communiceren naar land- en tuinbouwers.
Bij de lancering van de sensibiliseringscampagne vanmorgen, 21 maart werd ook MAP-man voorgesteld. Dat is een herkenbaar stripfiguurtje die gedurende de campagne regelmatig iedereen bij de les houdt.
Verbetering waterkwaliteit: geen tijd meer te verliezen
Vlaanderen kende de afgelopen 15 jaar een gestage verbetering van de kwaliteit van zowel het oppervlakte- als het grondwater maar lang niet overal en lang niet snel genoeg. De voorbije jaren is er eerder sprake van stagnatie. Met de sensibiliseringscampagne rond bemesting en waterkwaliteit willen de partners de urgentie benadrukken en een kantelmoment in de resultaten van de waterkwaliteit veroorzaken.
Er zijn de voorbije jaren duidelijk stappen vooruit gezet, maar er zijn bijkomende inspanningen nodig. Zorgvuldig en oordeelkundig bemesten volgens de MAP-normen is van het grootste belang. Het is een kwestie van solidariteit dat iedereen op dat vlak zijn verantwoordelijkheid neemt en er zo mee voor zorgt dat we de kwaliteit van zowel het oppervlakte- als het grondwater verder verbeteren.
De deelnemende partners zijn naast de VMM, het Algemeen Boerensyndicaat (ABS), Bioforum, Boerenbond (BB), Coördinatiecentrum Voorlichting en Begeleiding Duurzame Bemesting vzw (CVBB), de erkende Praktijkcentra in Vlaanderen, Vlaamse Landmaatschappij (VLM), Departement LNE (Albon), Departement Landbouw en Visserij (LV), Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek (ILVO)