Ontvangst van je heffingsbiljet 2024
Bekijk een voorbeeld van het heffingsbiljet
Wat moet je weten?
Betalingstermijn
Je hebt 2 maanden de tijd om de heffing te betalen vanaf de verzendingsdatum die op het biljet staat.
Sociaal tarief
Als je recht hebt op een sociaal tarief, wordt dit meestal automatisch toegepast. In dat geval betaal je slechts 20% van de totale heffing.
Het sociaal tarief geldt voor gezinnen met een inwonend gezinslid dat op 1 januari 2024 recht had op:
- een leefloon of levensminimum van het OCMW;
- het gewaarborgd inkomen voor bejaarden of de inkomensgarantie voor ouderen toegekend door de Federale Pensioendienst;
- de inkomensvervangende tegemoetkoming voor personen met een handicap en/of de integratietegemoetkoming voor personen met een handicap toegekend door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid.
- ouderen met een zorgnood die een zorgbudget ontvangen van een zorgkas (vroeger de tegemoetkoming hulp aan bejaarden).
Ontvang je toch een heffingsbiljet voor het volledige heffingsbedrag en voldoe je aan de voorwaarden? Dan moet je het sociaal tarief zelf aanvragen.
Vrijstelling bij IBA
Gezinnen die hun afvalwater zelf zuiveren met een individuele behandelingsinstallatie (IBA) kunnen in aanmerking komen voor een vrijstelling. Dit gebeurt meestal automatisch. Ontvang je toch een heffingsbiljet zonder vrijstelling, dan moet je een nieuwe aanvraag indienen.
Nieuw: eenheidstarief gekoppeld aan zoneringsplan
Vanaf dit jaar is het eenheidstarief van de heffing rechtstreeks gekoppeld aan de zone waarin de woning gelegen is volgens de zoneringsplannen. De benamingen van de zones uit deze plannen worden ook vermeld op het heffingsbiljet. Dat maakt het duidelijker om het toegepaste eenheidstarief na te gaan.
De koppeling is gemaakt met de zoneringsplannen versie mei 2024. Correcties aan het zoneringsplan kan de gemeente doorgeven via de rapportering gemeentelijke sanering.
Meer informatie
Voor meer details over de berekening van de heffing, het aanvragen van een sociaal tarief of vrijstelling, of het indienen van bezwaar, bezoek je www.vmm.be/water/heffingen.
Heb je vragen? Bel gratis naar 0800 97 113 (van 9u tot 12u en van 14u tot 16u) of mail naar reactieskv@vmm.be.