Ons drinkwater heeft een zeer goede kwaliteit
Wie is wanneer verantwoordelijk?
De watermaatschappij is verantwoordelijk voor de kwaliteit tot aan de watermeter. Na de watermeter is de klant verantwoordelijk.
De staalname gebeurt ter hoogte van de keukenkraan in woningen of publieke gebouwen. Gekende problemen zijn de loden binnenleidingen, problemen met de bacteriologie van het water door slecht werkende waterbehandelingsapparaten of door een wanverbinding tussen de leidingen van het kraanwater en die van het regenwater of putwater. De reden voor een kwaliteitsafwijking aan de kraan ligt vaak bij de binneninstallatie van de klant.
Hoe getest?
Drinkwater is water bestemd voor menselijke consumptie en moet dus veilig en gezond gedronken kunnen worden. Daarom wordt het leidingwater frequent gecontroleerd door de watermaatschappijen en wordt het water getest op parameters die direct gekoppeld zijn aan de volksgezondheid (zoals lood, Enterococcen, nitriet, nikkel en E. coli). Het kraanwater wordt ook getest op parameters die niet direct in relatie staan met gezondheid (zoals natrium, ijzer en coliformen), maar die de waterleverancier en de overheid in staat stellen om te garanderen dat het water zuiver is. Voldoet het leidingwater niet, dan volgt een onderzoek naar de oorzaak van de kwaliteitsafwijking en oordeelt de watermaatschappij in samenspraak met de Vlaamse overheid of het water ondrinkbaar moet worden verklaard. Wanneer nodig, worden acties genomen om de kwaliteit terug op peil te brengen.
Verhoogde aandacht voor lood in drinkwater blijft nodig
Katrien Smet van de VMM: “Lood is een toxische stof die al in kleine concentraties een impact kan hebben. In oudere gebouwen en huizen zijn vaak nog loden leidingen aanwezigen. Ook de watermaatschappijen gebruikten vroeger aansluitingen en leidingen van lood. In 2011 engageerden ze zich om de loden aansluitingen in het openbaar waterdistributienetwerk te vervangen. Begin 2019 waren er nog 2 650 loden aftakkingen in Vlaanderen, sinds 2007 zijn er 161 212 vervangen.”