Bouw nieuwe fiets- en voetgangersbrug aan Saspoort in Diest start op 5 augustus
‘Zwevende’ fiets- en voetgangersbrug
Over de historische Grote Steunbeer werd jaren geleden een betonnen fietspad aangelegd. Fietsers en voetgangers vanuit Schaffen gebruiken deze route om het centrum van Diest te bereiken. Rond de Grote Steunbeer bouwt de VMM nu een boogvormige ‘zwevende brug’ voor fietsers en voetgangers. De stalen brug wordt 3,75 meter breed en 100 meter lang.
De betonnen platen van de huidige brug maken geen deel uit van de oorspronkelijke stuwconstructie. Die worden dan ook weggenomen zodra de nieuwe brug er rondom volledig klaar is. Als alles vlot verloopt, zal dat eind april 2025 zijn.
Zo zal de fiets- en voetgangersbrug over de Grote Steunbeer er gaan uitzien
Omleiding voor fietsers en voetgangers vanaf 5 augustus
Op maandag 5 augustus start ter plaatse de bouw van de landhoofden op de oevers, dat zijn de steunpunten waar de brug op zal rusten. De stalen brugdelen worden gelijktijdig in een Limburgs atelier gebouwd. Voor de veiligheid is het niet mogelijk om de huidige betonnen brug aan Saspoort open te houden tijdens de werken. Fietsers en voetgangers tussen Schaffen en Diest volgen een omleiding via Schoonaerde (N29) en de Omer Vanaudenhovelaan (R26). Om de veiligheid op de fietsomleiding te verhogen, geldt een parkeerverbod op Schoonaerde vlak na de bebouwing tot aan de R26. Ook fietsers vanuit Zelem en Webbekom worden omgeleid, zodat ze niet aan de afgesloten brug uitkomen. Enkel wanneer de werken het toelaten wordt de huidige brug tijdelijk geopend.
Waterwerken in Diest
De waterwerken om de Demer volledig door Diest te laten stromen, startten in de zomer van 2021. Zo werd ondermeer de Begijnebeek aangepast en verbonden met de stadsvijvers ter hoogte van het provinciedomein Halve Maan als bijkomende waterbuffers. Er kwam ook een vispassage rond de Grote Steunbeer om vismigratie mogelijk te maken. Van zodra de brug klaar is in 2025 gaan we verder met het restaureren en het automatiseren van de Grote Steunbeer. Na deze werken zal de Demer terug door Diest kunnen stromen.
Samen met het openleggen van de Demer in 2016, zal de restauratie van het sluizencomplex ervoor zorgen dat de stad en haar omgeving nog beter beschermd is tegen overstromingen en zal de natuur een boost krijgen.
Naast de VMM zetten diverse Vlaamse organisaties hun schouders onder dit project. Hierdoor kan de VMM veel méér realiseren dan alleen een gerestaureerde stuw en bieden deze waterwerken een belangrijke meerwaarde voor mens en natuur.
Deze werken worden gefinancierd met Blue Dealmiddelen. De Vlaamse Regering lanceerde dit ambitieus Blue Dealplan om Vlaanderen klimaatrobuust te maken.
Meer info over het project
Alle informatie over de renovatie van de Grote Steunbeer, de bouw van de fiets- en voetgangersbrug en de waterwerken in Diest is te vinden op deze webpagina.