Overzicht van het meest recente nieuws en evenementen over de luchtkwaliteit in Vlaanderen.
Samen met verschillende partners zet de VMM een nieuwe luchtkwaliteitsmeetcampagne op in de omgeving van Hoog Kortrijk en Kortrijk-Oost. We meten 15 maanden lang de concentratie stikstofdioxide en 1,5 maand het wegverkeerslawaai.
De afgelopen drie jaar gingen de VMM, GGD Haaglanden, Stad Antwerpen, Universiteit Antwerpen en VFA Solutions samen op zoek naar oplossingen om de impact van schadelijke stoffen uit de buitenlucht op het binnenmilieu te beperken. Op dinsdagvoormiddag 28 september organiseren we samen met onze partners het slotevenement over het aspect burgerwetenschap.
Uit een eerste evaluatie van het Vlaams Luchtbeleidsplan 2030 door de VMM in opdracht van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir blijkt dat de luchtkwaliteit de laatste jaren systematisch verder verbeterd is en dat het respecteren van de Europese norm voor stikstofdioxide (NO2) in zicht is. Omdat de realisatie van enkele doelstellingen nog onzeker is, moet de uitvoering van de maatregelen voor wegverkeer, landbouw en houtverwarming versterkt worden.
In juni werd de vernieuwde “BelAIR 2.0” app gelanceerd. De app geeft via een score, van “zeer goed” tot “uitermate slecht”, aan hoe de actuele luchtkwaliteit is op jouw locatie. Deze info actualiseren we elk uur. De app maakt ook een voorspelling van de luchtkwaliteit voor de volgende dagen en geeft je een idee van de evolutie van de luchtkwaliteit op de lange termijn. Bij de ontwikkeling van de nieuwe app die de oude uit 2019 vervangt, werd rekening gehouden met de opmerkingen van een gebruikersbevraging. De app bevat ook een aantal nieuwigheden.
De brand op het schietterrein in Brecht in april toonde aan dat low-cost burgersensoren een meerwaarde kunnen zijn bij het monitoren van de luchtkwaliteit.
Onze luchtkwaliteit kan enorm verbeteren als de emissiefraude in Vlaanderen verder wordt teruggedrongen. Dat blijkt uit een diepgaand onderzoek van de VMM in opdracht van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir. Vrachtwagens waarvan de katalysator niet werkt door fraude met AdBlue (een stof om de katalysator te laten werken) stoten tot 15 keer meer uit dan voertuigen die in orde zijn. Het terugdringen van AdBlue-fraude, fabrikantenfraude en roetfilterfraude kan de totale uitstoot van schadelijke stoffen van de betrokken vloot met respectievelijk 40%, 70% en zelfs 80% verminderen. Het onderzoek gebruikte een uniek en innovatief meetprogramma van ‘remote sensing’ waarbij langs verschillende plaatsen op de openbare weg in Vlaanderen de uitstoot van 200.000 voertuigen gemeten werd.
Vandaag en morgen verwachten we hoge ozonconcentraties in de lucht. De kans bestaat dat de Europese informatiedrempel van 180 microgram/m³ plaatselijk overschreden wordt.
Het KMI voorspelt morgen en overmorgen hoge temperaturen, met pieken tot boven de 30°C. De waarschuwingsfase van het hitteplan is daarom van kracht vanaf vandaag.
Onze luchtkwaliteit kan enorm verbeteren als de emissiefraude in Vlaanderen verder wordt teruggedrongen. Dat blijkt uit een diepgaand onderzoek van de Vlaamse Milieumaatschappij in opdracht van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir. Vrachtwagens waarvan de katalysator niet werkt door fraude met AdBlue (stof om katalysator te laten werken) stoten tot 15 keer meer uit dan voertuigen die in orde zijn. Het terugdringen van AdBlue fraude, fabrikantenfraude en roetfilterfraude kan de uitstoot van schadelijke stoffen met respectievelijk 40, 70 en zelfs 80% verminderen. Het onderzoek gebruikte een uniek en innovatief meetprogramma van ‘remote sensing’ waarbij langs verschillende plaatsen op de openbare weg in Vlaanderen de uitstoot van 200.000 voertuigen gemeten werd.
Er worden vandaag (03/03/21) hoge fijnstofconcentraties (PM2.5 en PM10) gemeten in de lucht. De informatiedrempels van 35 µg/m³ PM2.5 en 50 µg/m³ PM10 (als glijdend 24-uurgemiddelde) werden deze nacht en deze morgen overschreden in het Vlaamse gewest.