Criteria lage-emissiezones op basis van euronormen
Personenwagens
Volgende criteria gelden voor alle personenwagens. Dat zijn de voertuigen met op het inschrijvingsbewijs voertuigcategorie M1 vermeld.
OPGELET: Personenwagens van de categorie M1 met een referentiemassa van meer dan 2610 kg en een datum eerste inschrijving vanaf 1 oktober 2009 moeten voldoen aan de Euronormen die gelden voor bussen categorie M3 klasse I, II of A.
Voor diesels is vanaf 1 januari 2028 ook de letter na het cijfer 6 relevant. Euro 6d-TEMP (euro 6dt in de tabel) en euro 6d zijn voertuigen die in het labo én op de baan worden getest. Een euro 6dt mag op de baan meer uitstoten dan een euro 6d. Vanaf 1 januari 2028 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten.
Personenwagens M1 |
Diesel (hybride) |
Benzine (hybride)/Gas/ Bio-ethanol | |
---|---|---|---|
Tot 31/12/25 |
Toegelaten |
Euro 5 en hoger |
Euro 2 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0- 4 |
Euro 0 -1 |
|
1/01/26 - 31/12/27 |
Toegelaten |
Euro 6 en hoger |
Euro 3 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0-5 |
Euro 0 - 2 |
|
1/01/28 - 31/12/30 |
Toegelaten |
Euro 6d en hoger |
Euro 4 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - 6dt |
Euro 0-3 |
|
1/01/31 - 31/12/34
|
Toegelaten |
/ |
Euro 6 en hoger |
Niet toegelaten |
Alle diesel(s) (hybrides) |
Euro 0 – 5 |
|
Vanaf 1/01/35 |
Niet toegelaten |
Alle diesel(s) (hybrides) |
Alle benzine(s) (hybrides)/Gas |
Bestelwagens
Volgende criteria gelden voor bestelwagens. Dat zijn de voertuigen met op het inschrijvingsbewijs voertuigcategorie N1 vermeld. De eerste tabel geld voor bestelwagens klasse I. De 2de tabel voor bestelwagens klasse II en III.
OPGELET: Bestelwagens van de categorie N1 klasse III met een referentiemassa van meer dan 2610 kg en een datum eerste inschrijving vanaf 1 oktober 2009 moeten voldoen aan de Euronormen die gelden voor vrachtwagens categorie N2 (>2610kg) en N3.
Voor diesels is vanaf 1 januari 2028 ook de letter na het cijfer 6 relevant. Euro 6d-TEMP (euro 6dt in de tabel) en euro 6d zijn voertuigen die in het labo én op de baan worden getest. Een euro 6dt mag op de baan meer uitstoten dan een euro 6d. Vanaf 1 januari 2028 zijn enkel dieselvoertuigen met euro 6d nog toegelaten.
Bestelwagens N1 Klasse I |
Diesel (hybride) |
Benzine (hybride)/Gas/ Bio-ethanol | |
---|---|---|---|
Tot 31/12/25 |
Toegelaten |
Euro 5 en hoger |
Euro 2 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0- 4 |
Euro 0 -1 |
|
1/01/26 - 31/12/27 |
Toegelaten |
Euro 6 en hoger |
Euro 3 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0-5 |
Euro 0 - 2 |
|
1/01/28 - 31/12/30 |
Toegelaten |
Euro 6d en hoger |
Euro 4 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - 6dt |
Euro 0-3 |
|
1/01/31 - 31/12/34
|
Toegelaten |
/ |
Euro 6 en hoger |
Niet toegelaten |
Alle diesel(s) (hybrides) |
Euro 0 – 5 |
|
Vanaf 1/01/35 |
Niet toegelaten |
Alle diesel(s) (hybrides) |
Alle benzine(s) (hybrides)/Gas |
Bestelwagens N1 Klasse II en III |
Diesel (hybride) |
Benzine (hybride)/Gas/ Bio-ethanol | |
---|---|---|---|
Tot 31/12/25 |
Toegelaten |
Euro 5 en hoger |
Euro 2 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0- 4 |
Euro 0 -1 |
|
1/01/26 - 31/12/27 |
Toegelaten |
Euro 6 en hoger |
Euro 3 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0-5 |
Euro 0 - 2 |
|
1/01/28 - 31/12/30 |
Toegelaten |
Euro 6d en hoger |
Euro 4 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - 6dt |
Euro 0-3 |
|
1/01/31 - 31/12/34
|
Toegelaten |
Euro 6d en hoger |
Euro 6 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - 6dt |
Euro 0 – 5 |
|
Vanaf 1/01/35 |
Niet toegelaten |
Alle diesel(s) (hybrides) |
Alle benzine(s) (hybrides)/Gas |
Minibussen
Volgende criteria gelden voor minibussen. Dat zijn de voertuigen met op het inschrijvingsbewijs voertuigcategorie M2 vermeld. De eerste tabel geld voor minibussen klasse I, II of A. De 2de tabel voor klasse III of B (< 2610 kg) en de 3de tabel klasse klasse III of B (> 2610 kg).
OPGELET: Minibussen van de categorie M2 klasse III of B met een referentiemassa van meer dan 2610 kg en een datum eerste inschrijving vanaf 1 oktober 2009 moeten voldoen aan de Euronormen die gelden voor bussen categorie M3 klasse I, II of A.
Minibussen M2 Klasse I, II of A |
Diesel (hybride) |
Benzine (hybride)/Gas/ Bio-ethanol | |
---|---|---|---|
Tot 31/12/25 |
Toegelaten |
Euro 5 en hoger |
Euro 2 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0- 4 |
Euro 0 -1 |
|
1/01/26 - 31/12/26 |
Toegelaten |
Euro 6 en hoger |
Euro 3 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0-5 |
Euro 0 - 2 |
|
Vanaf 1/01/27 |
Niet toegelaten |
Alle diesel(s) (hybrides) |
Alle benzine(s) (hybrides)/Gas |
Minibussen M2 klasse III of B <2610 kg |
Diesel (hybride) |
Benzine (hybride)/Gas/ Bio-ethanol | |
---|---|---|---|
Tot 31/12/25 |
Toegelaten |
Euro 5 en hoger |
Euro 2 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0- 4 |
Euro 0 - 1 |
|
1/01/26 - 31/12/27 |
Toegelaten |
Euro 6 en hoger |
Euro 3 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - 5 |
Euro 0 - 2 |
|
1/01/28 - 31/12/30 |
Toegelaten |
Euro 6d en hoger |
Euro 4 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - 6dt |
Euro 0 - 3 |
|
1/01/31 - 31/12/34
|
Toegelaten |
Euro 6d en hoger |
Euro 6 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - 6dt |
Euro 0 – 5 |
|
Vanaf 1/01/35 |
Niet toegelaten |
Alle diesel(s) (hybrides) |
Alle benzine(s) (hybrides)/Gas
|
Minibussen M2 klasse III of B >2610 kg |
Diesel (hybride) |
Benzine (hybride)/Gas/ Bio-ethanol | |
---|---|---|---|
Tot 31/12/25 |
Toegelaten |
Euro V en hoger |
Euro II en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0- IV |
Euro 0 - I |
|
1/01/26 - 31/12/27 |
Toegelaten |
Euro VI en hoger |
Euro III en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - V |
Euro 0 - II |
|
1/01/28 - 31/12/30 |
Toegelaten |
Euro VI en hoger |
Euro IV en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - V |
Euro 0 - III |
|
1/01/31 - 31/12/34
|
Toegelaten |
Euro VI en hoger |
Euro VI en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - V | Euro 0 - V | |
Vanaf 1/01/35 | Toegelaten |
Euro VIe en hoger |
Euro VIe en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 -VId |
Euro 0 -VId |
Bussen/autocars
Volgende criteria gelden voor bussen/autocars. Dat zijn de voertuigen met op het inschrijvingsbewijs voertuigcategorie M3 vermeld. De eerste tabel geld voor bussen klasse I, II of A. De 2de tabel voor klasse III of B.
Bussen/autocars M3 Klasse I, II of A |
Diesel (hybride) |
Benzine (hybride)/Gas/ Bio-ethanol | |
---|---|---|---|
Tot 31/12/25 |
Toegelaten |
Euro V en hoger |
Euro II en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0- IV |
Euro 0 - I |
|
1/01/26 - 31/12/26 |
Toegelaten |
Euro VI en hoger |
Euro III en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - V |
Euro 0 - II |
|
Vanaf 1/01/27 |
Niet toegelaten |
Alle diesel(s) (hybrides) |
Alle benzine(s) (hybrides)/Gas |
Bussen/autocars M3 klasse III of B |
Diesel (hybride) |
Benzine (hybride)/Gas/ Bio-ethanol | |
---|---|---|---|
Tot 31/12/25 |
Toegelaten |
Euro V en hoger |
Euro II en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0- IV |
Euro 0 - I |
|
1/01/26 - 31/12/27 |
Toegelaten |
Euro VI en hoger |
Euro III en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - V |
Euro 0 - II |
|
1/01/28 - 31/12/30 |
Toegelaten |
Euro VI en hoger |
Euro IV en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - V |
Euro 0 - III |
|
1/01/31 - 31/12/34
|
Toegelaten |
Euro VI en hoger |
Euro VI en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - V | Euro 0 - V | |
Vanaf 1/01/35 | Toegelaten |
Euro VIe en hoger |
Euro VIe en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - VId |
Euro 0 - VId |
Vrachtwagens
Volgende criteria gelden voor vrachtwagens. Dat zijn de voertuigen met op het inschrijvingsbewijs voertuigcategorie N2 of N3 vermeld. De eerste tabel geld voor vrachtwagens (N2) lichter dan 2610 kg. De 2de tabel voor vrachtwagens N2 zwaarder dan 2610 kg en N3-vrachtwagens.
Voor vrachtwagens boven de 3.5 ton wordt soms de vermelding EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) gebruikt. Deze EEV is gelijkgesteld aan Euronorm V.
Vrachtwagens N2 <2610 kg |
Diesel (hybride) |
Benzine (hybride)/Gas/ Bio-ethanol | |
---|---|---|---|
Tot 31/12/25 |
Toegelaten |
Euro 5 en hoger |
Euro 2 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0- 4 |
Euro 0 - 1 |
|
1/01/26 - 31/12/27 |
Toegelaten |
Euro 6 en hoger |
Euro 3 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - 5 |
Euro 0 - 2 |
|
1/01/28 - 31/12/30 |
Toegelaten |
Euro 6d en hoger |
Euro 4 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - 6dt |
Euro 0-3 |
|
1/01/31 - 31/12/34
|
Toegelaten |
Euro 6d en hoger |
Euro 6 en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - 6dt |
Euro 0 – 5 |
|
Vanaf 1/01/35 |
Niet toegelaten |
Alle diesel(s) (hybrides) |
Alle benzine(s) (hybrides)/Gas |
Vrachtwagens N2 (>2610 kg) en N3 |
Diesel (hybride) |
Benzine (hybride)/Gas/ Bio-ethanol | |
---|---|---|---|
Tot 31/12/25 |
Toegelaten |
Euro V en hoger |
Euro II en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0- IV |
Euro 0 - I |
|
1/01/26 - 31/12/27 |
Toegelaten |
Euro VI en hoger |
Euro III en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - V |
Euro 0 - II |
|
1/01/28 - 31/12/30 |
Toegelaten |
Euro VI en hoger |
Euro IV en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - V |
Euro 0 - III |
|
1/01/31 - 31/12/34
|
Toegelaten |
Euro VI en hoger |
Euro VI en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 - V | Euro 0 - V | |
Vanaf 1/01/35 | Toegelaten |
Euro VIe en hoger |
Euro VIe en hoger |
Niet toegelaten |
Euro 0 -VId |
Euro 0 -VId |
Landbouw- en bosbouwvoertuigen
Volgende criteria gelden voor landbouw- en bosbouwvoertuigen. Dat zijn de voertuigen met op het inschrijvingsbewijs voertuigcategorie T vermeld.
Deze toegangsregels gelden voor voertuigen van de categorie T met een vermogen hoger dan 130 kW. Lagere vermogens zijn toegelaten zonder voorwaarden tot 1 januari 2031. Vanaf dan moeten deze voertuigen net als de hogere vermogens aan fase V voldoen.
Tot 31/12/25 |
Toegelaten |
Fase IIIb en hoger |
Niet toegelaten |
Fase 0 - IIIa |
|
1/01/26 - 31/12/27 |
Toegelaten |
Fase IV en hoger |
Niet toegelaten |
Fase 0 - IIIb |
|
Vanaf 1/01/28 | Toegelaten |
Fase V en hoger |
Niet toegelaten |
Fase 0 - IV |
Kampeerwagens
Afhankelijk van tot welke voertuigcategorie de kampeerwagen behoort (zie inschrijvingsbewijs), gelden er anderen toegangsregels., namelijk die van personenwagens, bestelwagens/minibussen, vrachtwagens/bussen.
Voor deze voertuigen geldt de LEZ niet
Volgende voertuigen hebben onbeperkt toegang tot de LEZ:
- Bromfietsen en moto’s
- Elektrische voertuigen
- Voertuigen op waterstof
Wat als de euronorm niet gekend is?
Als de euronorm niet gekend is, dan kan je de euronorm afleiden aan de hand van de datum van eerste inschrijving (zie inschrijvingsbewijs). Er is namelijk een verband tussen de euronorm van een voertuig en de datum van eerste inschrijving. Voertuigen die voor het eerst worden ingeschreven moeten aan de euronorm voldoen die op dat ogenblik van toepassing is. Als het voertuig dus voor het eerst is ingeschreven na de datum waarop de euronorm van kracht werd, dan kunnen we ervan uitgaan dat het voertuig aan die betrokken euronorm voldoet. Hieronder vind je de tabel die je kan gebruiken om de euronorm te bepalen aan de hand van de datum van eerste inschrijving voor personenwagens (van de categorie M1):
Overzicht van de euronorm op basis van de datum van 1ste inschrijving per voertuigcategorie »