Hoe pakken we emissiefraude aan?
Uitgebreid onderzoek
Naast een duidelijk zicht op de problematiek, bracht onderzoek ook in kaart hoe we dit kunnen oplossen. Het onderzoeksteam stond onder leiding van de Vlaamse Milieumaatschappij en is ondersteund door een stuurgroep met vertegenwoordigers van de VUB, TNO, HEAT, Emisia, verschillende overheidsinstellingen (het departement Omgeving, het departement Mobiliteit & Openbare werken, de leefmilieu- en mobiliteitsadministraties van Brussel, Service Public Wallonie) en stakeholders zoals ISSeP en GOCA.
Meer informatie vind je in het rapport met de studieresultaten over beleidsaanbevelingen en het rapport over de uitgevoerde metingen en de resultaten
Hoe gaan we verder?
De aanpak van emissiefraude kan veel milieuwinst opleveren. We zetten in op twee sporen: de aanpak van gesjoemel door fabrikanten en de aanpak van emissiefraude door voertuigeigenaars.
Aanpak gesjoemel door fabrikanten
We kunnen niet langer aanvaarden dat voertuigen de belofte om proper te zijn enkel waarmaken tijdens officiële tests, maar niet bij gewoon gebruik op straat. Daarom beveelt ons onderzoek aan om een robuust testprogramma op te zetten om te garanderen dat de beloofde uitstoot ook overeenkomt met de echte uitstoot. Met behulp van remote sensing kunnen gericht de nodige testen worden uitgevoerd.
Daarnaast werkt de Vlaamse Milieumaatschappij actief mee aan een betere Euro 7-norm, zodat fraude vermeden wordt en de voertuigen die in de toekomst op de markt komen properder zijn en blijven.
Aanpak fraude door eigenaars
Ook willen we fraude door eigenaars aan banden leggen. De technische keuring wordt versterkt om fraudeurs te betrappen. Zo wordt vanaf 1 juli 2022 een verbeterde roettest ingevoerd die roetfilterfraude veel beter kan opsporen. Lees ook: Technische keuring pakt roetfilterfraude aan »
We werken ook aan nieuwe procedures om fraude met de NOx-katalysator efficiënter aan te pakken. In samenwerking met GOCA Vlaanderen heeft de VMM voorbereidend onderzoek gedaan naar beloftevolle testprocedures om problemen met de NOx-uitstoot van voertuigen te kunnen detecteren. In samenwerking met de betrokken partners zal verder gewerkt worden aan het ontwerp en de invoering van een doeltreffende nieuwe testprocedure tijdens de technische keuring. Naar het rapport 'Ontwikkeling van een NOx-emissietest voor gebruik tijdens de technische voertuigkeuring' »
Tijdens ons pilootproject werd remote sensing met succes uitgetest om de uitstoot van voertuigen in ons verkeer nauwkeurig te bepalen. We werkten reeds succesvol samen met de politie en wegeninspecteurs om frauderende vrachtwagens uit het verkeer te halen. Door het gebruik van remote sensing steeg de efficiëntie van wegkantcontroles gericht tegen emissiefraude van 9% vaststellingen naar maar liefst 83%. Dergelijke metingen kunnen politie en weginspecteurs in de toekomst toelaten om fraudeurs van de baan te halen en te controleren met geavanceerde inspectiesoftware. De inspectie van vrachtwagens langs de baan wordt nu reeds versterkt. Het onderzoek beveelt aan om ook wegkantcontroles uit te voeren op personenwagens en -bestelwagens. Snuffelauto spoort emissiefraude op »
Welke winst kunnen we boeken op het vlak van luchtkwaliteit?
De aanpak van emissiefraude kan de bijdrage van transport tot de uitstoot van stikstofoxiden significant verminderen. Bekijk de grafiek op de webpagina 'Conclusies meting met remote sensing'.
Naast het aanpakken van problemen met de uitstoot van stikstofoxiden, schuilt er ook een grote winst in de aanpak van problemen met de uitstoot van fijn stof. Van alle voertuigen die uitgerust moeten zijn met een roetfilter, wordt 80% van de fijnstofuitstoot veroorzaakt door slechts 10% probleemvoertuigen. Een effectieve aanpak van deze kleine groep probleemvoertuigen kan de vlootuitstoot dus zeer aanzienlijk verminderen.
Overzicht beleidsaanbevelingen
Het uitgevoerde onderzoekswerk toont wat de overheid kan doen om de problematiek van emissiefraude, zowel bij fabrikanten als eigenaars, aan banden te leggen. Een aantal van die aanbevelingen worden nu al omgezet in beleid.
Aanpak fraude eigenaars | Wat? |
---|---|
Versterking periodieke keuring |
Wat nu gebeurt:
|
Verdere aanbevelingen uit het onderzoek:
|
|
Versterking wegkantcontroles |
Wat nu gebeurt:
|
Verdere aanbevelingen uit het onderzoek:
|
Aanpak gesjoemel fabrikanten | Wat? |
---|---|
Controle op werkelijke uitstoot recente en toekomstige voertuigmodellen |
Aanbeveling uit het onderzoek:
|
Nog betere garanties voor de toekomst. |
Wat nu gebeurt:
|
Aanbeveling uit het onderzoek:
|