Luchtkwaliteit verbeteren door fraude aan te pakken
Verkeer vormt in Vlaanderen de belangrijkste uitstootbron van stikstofoxiden en draagt sterk bij aan de hoeveelheid fijn stof in de lucht. Dat weegt op onze gezondheid.
Niet elk voertuig draagt evenveel bij tot dit probleem. Uit onderzoek en innovatieve metingen langs de weg in Vlaanderen ('remote sensing' genaamd), leren we dat sommige voertuigen een pak meer vervuilen dan verwacht. Bij een kleine groep (bestel)wagens en vrachtwagens is er sprake van fraude door de eigenaars waardoor ze vele malen meer uitstoten dan toegelaten. Ook de fabrikanten van (vracht)wagens hebben boter op hun hoofd. De gemeten uitstoot in het verkeer wijkt nog al te vaak af van de beloofde uitstoot op papier.
Door die fraude aan te pakken – nu en in de toekomst – kunnen we de luchtkwaliteit in Vlaanderen aanzienlijk verbeteren.
NIEUW: remote sensing haalt er de echte vervuilers uit
Remote sensing is een techniek om de ‘echte’ uitstoot van voertuigen op de weg te controleren.
Hoe pakken we emissiefraude aan?
Vlaanderen drijft de strijd tegen emissiefraude op:
- We versterken de periodieke keuring door de invoering van een betere roettest vanaf 1 juli 2022. Technische keuring pakt roetfilterfraude aan »
- We ondersteunen politie en wegeninspecteurs met geavanceerde software om fraudeurs op te sporen tijdens wegkantcontroles. Snuffelauto spoort emissiefraude op »
- We werken samen met diverse partners om remotesensingmetingen uit te voeren.
- We zetten onze schouders onder verbeteringen in de Euro 7-wetgeving.
Ons onderzoek schuift diverse beleidsaanbevelingen naar voren:
- Gesjoemel door fabrikanten voorkomen door invoering van een robuust testprogramma.
- We rollen remote sensing uit in Vlaanderen. Dat stelt ons in staat het testprogramma efficiënt te organiseren, en versterkt ook de aanpak van emissiefraude bij eigenaars via wegkantcontroles en periodieke keuring. Het laat ons toe de vinger aan de pols te houden.
- Aanpak van uitstootproblemen met stikstofoxiden via de keuring.